شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

ترجمه - پروانه حجت: به خال و خط چه حاجت روی زیبا را «دبی» 43 ساله، از جمله زنانی نبود که تتو یا خال‎کوبی کند اما چند سال پیش، هنگامی که دخترش «کیم» در یک تعطیلات خانوادگی در کانکون، با اصرار از او خواست که تنها یک‎بار از تتوی حنا استفاده کند...

 نتوانست در برابر تقاضای او مقاومت کند و با خود اندیشید که این تتو نمی‎تواند زیانی داشته باشد زیرا که یک خال‎کوبی موقت است؛ ولی پس از گذشت 2 روز، نقش طراحی شده بر بازوی کیم که به شکل حشره‎ای کوچک و بامزه بود، به‎صورت تاول‎هایی حبابی و خارش‎دار درآمد. دبی با نگرانی با خود اندیشید که دختر 9 ساله‎اش ناچار است برای همیشه اثر آن خالکوبی را تحمل کند.به تازگی آکادمی پوست پزشکی آمریکا هشدار داده است که در حنای سیاه، ماده شیمیایی خاصی وجود دارد که می‎تواند باعث حساسیت پوستی شدیدی در هنگام تتو شود. این حساسیت باعث می‎شود که پوست قرمز شده، باد کرده و تاول بزند.

 این واکنش تنها در قسمت‎های خالکوبی شده بروز کرده و تاول‎های بادکنکی به شکل خورشید، ستاره و گل ایجاد می‎کند.از آنجا که هنر آراستن بدن با حنا طی چند سال اخیر بسیار رایج شده است و در کنسرت‎ها و کارناوال‎های تابستانی در معرض استفاده عموم قرار می‎گیرد، دختران و زنان جوان زیادی به این نوع آلرژی مبتلا شده‎اند و متخصصان پوست گزارش‎های زیادی درمورد آمار این بیماران و معالجه آنها ارائه می‎دهند.  دکتر ژاکوب، متخصص پوست در دانشگاه کالیفرنیا عقیده دارد که چون این تتوها موقت هستند، مردم تصور می‎کنند که هیچ خطری ندارند.

حنای طبیعی در مقایسه با حنای سیاه

درحالی‌که حنای طبیعی از گیاهان بدون زیان ساخته شده است، حنای سیاه دارای ماده‎ای شیمیایی با نام «پارا فنیلن دی‎آمین» یا PPD است که موجب می‎شود تتو به سرعت خشک شده و برای مدت بیشتری باقی بماند و در برخی موارد باعث می‎شود که اثر آن بسیار طولانی‎تر به ‎جا بماند. به گفته بعضی از متخصصان پوست، این حساسیت‎های پوستی خطرناک نیستند ولی گاهی می‎توانند سبب ایجاد تیرگی یا نشانه‎هایی در پوست شوند که برای همیشه باقی بماند.

آلرژی‎های درازمدت به برخی داروها

متخصصان پوست هشدار می‎دهند که گاهی تنها یک واکنش نامطلوب به حنای سیاه می‎تواند حساسیت دائمی به PPD را ایجاد کند و آن آلرژی می‎تواند واکنش‎های متقابلی با مواد شیمیایی موجود در داروهای بیماران قلبی، فشارخون و دیابت داشته باشد.پزشکان به این نتیجه رسیده‎اند که افراد، به‎خصوص نوجوانان نسبت به این هشدارها بی‎تفاوتند لذا هشدار مؤثرتری به آنها‎ می‎دهند: «این آلرژی می‎تواند باعث شود که دیگر نتوانید موهایتان را رنگ کنید!»باوجود ‎اینکه PPD در بیشتر رنگ موها استفاده می‎شود ولی واکنش‎های حساسیتی نسبت به آن رایج نیست چرا که PPD به‎طور مستقیم با پوست سر در تماس نیست ولی اگر در فردی حساسیت به PPD ایجاد شود، بر اثر کوچکترین تماس با این ماده شیمیایی، یک واکنش حساسیتی رخ خواهد داد، ضمن اینکه میزان PPD در حنای سیاه ده برابر بیشتر از رنگ مو است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که چگونه می‎توان حنای طبیعی و بی‎خطر را از حنای سیاه تشخیص داد. کارشناسان در این مورد چند راه پیشنهاد می‎دهند؛ حنای واقعی هیچ‌گاه سیاه نیست بلکه قرمز است و بعد از خشک شدن روی پوست، به رنگ قهوه‎ای درمی‎آید. حنای واقعی بعد از چند روز شروع به کم‎رنگ شدن می‎کند.

پس به فروشنده‎ای که ادعا می‎کند رنگ حنایش برای مدت طولانی باقی می‎ماند باید مشکوک بود. با توجه به این نکات می‎توان حنای خوب و سیاه را از هم تشخیص داد هرچند افرادی همانند فرزند خانم دبی که مار گزیده شده‎اند دیگر هیچ‌گاه به سراغ هیچ نوع حنایی نخواهند رفت!

‌ msnbc‌
8آگوست 2008

کد خبر 68375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز